Ikääntyneen fysioterapian eli geriatrisen fysioterapian tavoitteena on ikääntyneen henkilön liikunta- ja toimintakyvyn sekä hyvän elämänlaadun edistäminen tukemalla itsenäistä toimintaa voimavaralähtöisesti hänen omassa elinympäristössään. Geriatrinen fysioterapia on vaikuttavaa ja pohjautuu näyttöön perustuvaan, tutkittuun tietoon. Tarjoamme ikääntyneille, veteraaneille ja muistisairaille kuntouttavaa fysioterapiaa ja toimintakykyä tukevia fysioterapiaharjoitteita sujuvan arjen tueksi.

Fysioterapian voit aloittaa välittömästi myös ilman lääkärin lähetettä. Fysioterapeutin tapaamisen ja fysioterapia-ajan voit saada lähes aina jo samalle päivälle. Erityisesti muistisairaan henkilökohtainen fysioterapia on hyvä aloittaa mahdollisimman varhain, sillä muistisairauden edetessä liikunta- ja toimintakyky heikkenee merkittävästi. Kun kuntoutus ja seuranta aloitetaan heti, voidaan muistisairaan toimintakyvyn heikkenemistä hidastaa ja hyvinvointiin vaikuttaa pitkäjänteisesti.

Fysioterapiakäyntien sisältö

Fysioterapia aloitetaan aina yksilöllisellä arviolla, joka tehdään ensikäynnillä. Ensikäynnille varataan yleensä 60 minuutin aika, jotta toimintakykymittauksille, kuntoutussuunnitelman laatimiselle ja tutustumiselle on riittävästi aikaa. Jos asiakkaalla on lähete, pohjaamme keskustelut ja suunnitelmat lääkärin asettamiin fysioterapian tavoitteisiin. Sovimme asiakkaan kanssa yksilölliset, merkitykselliset ja tarkoituksenmukaiset tavoitteet, jota kohden työskentelemme yhdessä. Seuraamme fysioterapian vaikuttavuutta sekä fysioterapia- ja kuntoutumissuunnitelman toteutumista. Tarvittaessa päivitämme suunnitelmaa vastaamaan tarkemmin henkilökohtaisia tavoitteita.

Geriatrinen fysioterapia voi pitää sisällään lihasvoima- ja liikkuvuusharjoitteita, tasapainoharjoituksia, kävelyharjoituksia, muisti- ja kognitioharjoituksia sekä erilaisia kivunlievityshoitoja, kuten manuaalista käsittelyä tai fysikaalisia hoitoja. Fysioterapeutti toimii valmentajana sekä erityisesti muistisairaiden kanssa harjoitteiden käynnistäjänä ja kannustajana.

Fysioterapian hyödyt

Kokonaisvaltainen, geriatrinen fysioterapia ennaltaehkäisee ja hidastaa tutkitusti toimintakyvyn heikkenemistä ikäihmisillä ja auttaa elämään itsenäisesti pidempään. Fysioterapiasta on hyötyä erityisesti silloin, kun ikääntyneen toimintakyky ja arjessa selviäminen ovat heikentyneet. Syitä heikentymiselle voivat olla muun muassa:

• Kaatumiset ja niistä seuraavat luunmurtumat
  • Leikkaukset
  • Tuki- ja liikuntaelinsairaudet
  • Aivoverenkierron häiriöt
  • Muistin ja kognitiivisten toimintojen häiriöt
  • Etenevät neurologiset sairaudet
  • Muut lyhyt- ja pitkäaikaissairaudet

Näissä tilanteissa kuntouttavan fysioterapian ja liikunnan konkreettisia hyötyjä ovat muun muassa:

• kehittynyt lihasvoima, mikä helpottaa ja parantaa arjen toimintoja
  • lisääntynyt verenkierto, mikä aktivoi aivoja ja hidastaa muistisairauksien etenemistä
  • kohonnut mieliala ja itsetunto, mikä vähentää masennusta
  • parantunut tasapaino, mikä vähentää kaatumisriskiä
  • vähentyneet käytösoireet muistisairailla
  • lisääntynyt hyvinvointi myös omaisille ja omaishoitajille

Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun fysioterapia on säännöllistä, pitkäkestoista, tavoitteellista ja nousujohteista. Voit lukea lisää fysioterapian tieteellisesti todistetuista hyödyistä ikääntyneelle Usein kysyttyä -sivulta.

Fysioterapiamme saatavuus

Teitä palvelevat ikäihmisten kuntoutukseen erikoistuneet fysioterapeutit, hieroja ja lymfaterapeutti toimipisteissämme tai asiakkaan omassa asuinympäristössä, olipa se sitten koti tai hoivakoti.

Meillä on lääkinnällisen kuntoutuksen sopimukset seuraavien tahojen kanssa:

• Kela
  • FysiPartners
  • Helsingin kaupunki
  • Espoon kaupunki
  • Vantaan kaupunki
  • Hyvinkään kaupunki
  • Kirkkonummen kunta
  • Keravan kaupunki
  • Lohjan kaupunki
  • Järvenpään kaupunki

Pyrimme pysyviin asiakassuhteisiin ja jatkuvuuteen. Asiantuntevat fysioterapeuttimme palvelevat asiakkaitamme ympäri vuoden, myös kesällä ja pyhäpäivinä. Fysioterapiakäynnin ajankohta voidaan sopia joustavasti asiakkaan toiveiden ja elämänrytmin mukaisesti.

Voimmeko auttaa sinua? Ota yhteyttä!

Autamme asiakkaitamme kuntoutumaan ja kuntoilemaan. Kysy lisää tai varaa aika palvelunumerostamme 09 392 2302 tai verkkoajanvarauksestamme.