Hieronta ja urheiluhieronta ovat maailman vanhimpia hoitomenetelmiä, joiden tavoitteena on muokata mekaanisesti kehon kudoksia ja vilkastuttaa niiden aineenvaihduntaa. Hieronnassa käytettäviä tekniikoita ovat mm. pehmytkudoksiin kohdistuvat, liikkuvat otteet kuten sively, vanutus, hankaus, pusertelu sekä erilaiset taputukset ja täristykset. Otteet ja paine valitaan asiakaslähtöisesti kullekin sopivaksi ja voimaa säädellään tarkoituksenmukaisesti.

Hierontaa käytetään fyysisistä suorituksista tai tapaturmista seuranneiden lihasten jännitystilojen ja niistä aiheutuneiden kipujen laukaisuun. Hierojan tehtävä onkin luoda jokaiselle asiakkaalleen oma tarkoituksenmukainen hoitosuunnitelma ja edetä sen mukaisesti.

Koulutettu hieroja on terveydenhuollon ammattilainen. Hänet on merkitty Valviran rekisteriin nimikesuojatuksi koulutetuksi hierojaksi. Saavuttaakseen koulutetun hierojan ammattiosaamisen tason, hänen on perehdyttävä sekä alan teoriaan että käytännön taitoihin.

Hierontahoidon sisältö

Asiakkaan tavoitteet ja toiveet hieronnalle selvitetään jo hänen varatessaan hieronta-aikaa tai viimeistään ensimmäisellä käynnillä. Lisäksi ensikäynnillä selvitetään lihaskireydet ja kipualueet haastatellen ja tutkimalla. Samalla selvitetään mahdolliset hierontahoidon estävät tekijät eli vasta-aiheet. Hierontahoidon estäviä tekijöitä ovat mm. kuume, erilaiset tulehdustilat, laskimotukokset, ihoinfektiot, murtumat, akuutit vammat ja avohaavat paikallisesti. Ennen hierontaa myös varmistetaan aina, onko asiakkaalla kroonisia tai akuutteja sairauksia, jotka mahdollisesti estävät hieronnan tai jotka tulee huomioida hieronnassa.

Näiden tietojen perusteella tehdään hoitosuunnitelma, jossa huomioidaan asiakkaan omat tavoitteet ja toiveet. Hieronta voidaan tarvittaessa yhdistää myös muihin hoitomuotoihin, kuten fysioterapiaan tai lymfaterapiaan. Sekä klassisessa hieronnassa että urheiluhieronnassa käytetään hierontavoidetta tai hierontaöljyä vähentämään hierottavan ihon ja hierovan pinnan välistä kitkaa.

Ikääntyneen henkilön hieronta ei poikkea paljoakaan nuorempien hieronnasta. Hieroja huomioi ikä-ihmisen ohuemman ihon, pienemmän lihasmassan sekä lihasten kimmoisuuden ja joustavuuden vähenemisen. Ikääntyneellä voi myös olla luukudoksen haurastumista eli osteoporoosia. Edellä esitettyjen tekijöiden vuoksi hieronnassa käytettävään voimaan tulee kiinnittää erityistä huomiota. Hierontaa voidaan käyttää ikääntyneillä lääkkeettömänä kivunhoitomenetelmänä.

Hieronnan hyödyt

Hieronnalla on useita fysiologisia vaikutuksia, jotka kohdistuvat pintakudoksiin ja hermostoon. Myönteiset vaikutukset kohdistuvat kipuun, ihoon, verenkiertoon ja aineenvaihduntaan. Hieronta rentouttaa niin kehoa kuin mieltä ja edistää kehon palautumista rasituksesta.

Hieronnan saatavuus

Hierojamme palvelevat teitä toimipisteissämme tai asiakkaan omassa työ- tai asuinympäristössä, olipa se sitten koti tai hoivakoti.

Olemme auki ympäri vuoden ja hieronnan ajankohta voidaan sopia joustavasti asiakkaan toiveiden mukaisesti.

Voimmeko auttaa sinua hieronnalla? Ota yhteyttä!

Autamme asiakkaitamme kuntoutumaan hieronnan avulla.

Kysy lisää tai varaa aika palvelunumerostamme 09 392 2302.