Veteraanikuntoutus on tarkoitettu sotiemme veteraaneille, lotille sekä sotainvalideille ja kaupungista riippuen myös heidän puolisoilleen. Sen tavoitteena on ikääntyneen henkilön liikunta- ja toimintakyvyn sekä hyvän elämänlaadun edistäminen tukemalla itsenäistä toimintaa voimavaralähtöisesti. Veteraanikuntoutuksena toteutettava geriatrinen fysioterapia on vaikuttavaa ja pohjautuu näyttöön perustuvaan, tutkittuun tietoon.

Veteraaneille tarjottavan kuntoutuksen voit aloittaa välittömästi myös ilman lääkärin lähetettä tai maksusitoumusta. Fysioterapeutin tapaamisen ja fysioterapia-ajan voit saada lähes aina jo samalle päivälle. Erityisesti muistisairaan henkilökohtainen fysioterapia on hyvä aloittaa mahdollisimman varhain, sillä muistisairauden edetessä liikunta- ja toimintakyky heikkenee merkittävästi. Kun kuntoutus ja seuranta aloitetaan heti, voidaan muistisairaan toimintakyvyn heikkenemistä hidastaa ja hyvinvointiin vaikuttaa pitkäjänteisesti.

Veteraanikuntoutuksen sisältö

Veteraanikuntoutus aloitetaan aina yksilöllisellä arviolla, joka tehdään ensikäynnillä. Ensikäynnille varataan yleensä 60 minuutin aika, jotta toimintakykymittauksille, kuntoutussuunnitelman laatimiselle ja tutustumiselle on riittävästi aikaa. Jos asiakkaalla on lähete, pohjaamme keskustelut ja suunnitelmat lääkärin asettamiin fysioterapian tavoitteisiin. Sovimme asiakkaan kanssa yksilölliset, merkitykselliset ja tarkoituksenmukaiset tavoitteet, jota kohden työskentelemme yhdessä. Seuraamme fysioterapian vaikuttavuutta sekä fysioterapia- ja kuntoutumissuunnitelman toteutumista. Tarvittaessa päivitämme suunnitelmaa vastaamaan tarkemmin henkilökohtaisia tavoitteita.

Veteraanikuntoutus voi pitää sisällään lihasvoima- ja liikkuvuusharjoitteita, tasapainoharjoituksia, kävelyharjoituksia, muisti- ja kognitioharjoituksia sekä erilaisia kivunlievityshoitoja, kuten manuaalista käsittelyä tai fysikaalisia hoitoja. Fysioterapeutti toimii valmentajana sekä erityisesti muistisairaiden kanssa harjoitteiden käynnistäjänä ja kannustajana. Veteraanikuntoutusta voidaan toteuttaa myös päiväkuntoutuksena, avokuntoutuksena ja/tai kotikuntoutuksena. Päiväkuntoutusta tarjoamme Matinkylän toimipisteessämme ja voit lukea siitä lisää verkkosivuiltamme kohdasta Päiväkuntoutus.

Veteraanikuntoutuksen hyödyt

Veteraanikuntoutuksena annettava fysioterapia ennaltaehkäisee ja hidastaa tutkitusti toimintakyvyn heikkenemistä ikäihmisillä ja auttaa elämään itsenäisesti pidempään. Siitä on hyötyä erityisesti silloin, kun ikääntyneen toimintakyky ja arjessa selviäminen ovat heikentyneet. Syitä heikentymiselle voivat olla muun muassa:

• Kaatumiset ja niistä seuraavat luunmurtumat
  • Leikkaukset
  • Tuki- ja liikuntaelinsairaudet
  • Aivoverenkierron häiriöt
  • Muistin ja kognitiivisten toimintojen häiriöt
  • Etenevät neurologiset sairaudet
  • Muut lyhyt- ja pitkäaikaissairaudet

Näissä tilanteissa kuntouttavan fysioterapian ja liikunnan konkreettisia hyötyjä ovat muun muassa:

• kehittynyt lihasvoima, mikä helpottaa ja parantaa arjen toimintoja
  • lisääntynyt verenkierto, mikä aktivoi aivoja ja hidastaa muistisairauksien etenemistä
  • kohonnut mieliala ja itsetunto, mikä vähentää masennusta
  • parantunut tasapaino, mikä vähentää kaatumisriskiä
  • vähentyneet käytösoireet muistisairailla
  • lisääntynyt hyvinvointi myös omaisille ja omaishoitajille

Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun veteraanikuntoutus on säännöllistä, pitkäkestoista, tavoitteellista ja nousujohteista. Voit lukea lisää sen tieteellisesti todistetuista hyödyistä ikääntyneelle Usein kysyttyä -sivulta.

Veteraanikuntoutuksen saatavuus

Teitä palvelevat ikäihmisten kuntoutukseen erikoistuneet fysioterapeutit, hieroja ja lymfaterapeutti toimipisteissämme tai asiakkaan omassa asuinympäristössä, olipa se sitten koti tai hoivakoti.

Meillä on voimassa olevat veteraanikuntoutussopimukset seuraavien kaupunkien kanssa:

• Helsinki
  • Vantaa
  • Espoo
  • Kirkkonummi
  • Oulu (toimintaterapia)

Tarkemmat ohjeet veteraanikuntoukseen hakeutumiselle löytyvät kunkin kaupungin omilta verkkosivuilta. Autamme myös mielellämme kuntoutushakemusten tekemisessä.

Pyrimme pysyviin asiakassuhteisiin ja jatkuvuuteen. Asiantuntevat fysioterapeuttimme palvelevat asiakkaitamme ympäri vuoden, myös kesällä ja pyhäpäivinä. Fysioterapiakäynnin ajankohta voidaan sopia joustavasti asiakkaan toiveiden ja elämänrytmin mukaisesti.

Voisimmeko auttaa sinua? Ota yhteyttä!

Autamme veteraaniasiakkaitamme kuntoutumaan ja kuntoilemaan. Kysy lisää tai varaa aika palvelunumerostamme 09 392 2302.