Tässä asiantuntijablogissa annetaan tietoa ja vinkkejä ikäihmisten, veteraanien ja muistisairaiden kuntoutukseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Kirjoittajina ovat sekä Fysiogeriariatrian omat asiantuntijat että yhteiskumppanimme.

Kolme aivoja virkistävää tasapaino- ja voimaharjoitetta ulkoiluun

posted in: Blogi | 0

Keväällä julkaistun tutkimuksen mukaan suuremmalla lihasvoimalla on yhteys myös virkeämpään aivotoimintaan ikääntyvillä ja esimerkiksi aiemmin Kelan julkaisema tutkimus osoitti, että muistisairaiden liikunnallinen kuntoutus on tutkitusti tuloksellista ja kustannustehokasta toimintaa. Kuntoutuksella pystytään parantamaan muistisairaan ja ikäihmisen elämänlaatua, tukemaan toimintakykyä ja osallistamaan hänet … Lue lisää

Fysioterapia mahdollistaa ja tukee toimintakykyä koko elämän ajan

posted in: Blogi | 0

Tänään vietetään kansainvälistä fysioterapiapäivää, jonka Elinikäistä liikkumista -teeman tavoitteena on korostaa fysioterapeuttien tärkeää roolia terveellisessä, itsenäisessä ja toimintakykyisessä ikääntymisessä. Eikä suotta! Useissa viimeaikaisissa tutkimuksiin liittyvissä artikkeleissa on todettu, että liikunnalla ja terveellisillä elämäntavoilla on vaikutusta niin sairaspoissaolojen vähenemiseen  kuin muistisairauksien … Lue lisää

Viisi vinkkiä onnistumiseen muistisairaan siirtotilanteissa (sis. esimerkkivideon)

posted in: Blogi | 0

Ergonomiset tekijät ovat tärkeitä erityisesti ikäihmisten ja muistisairaiden siirtotilanteissa. Ergonomisilla työskentelymenetelmillä ehkäistään hoitohenkilökunnan tuki- ja liikuntaelin vaivoja ja siten vähennetään työn kuormittavuutta ja sairaspoissaoloja. Tässä ergonomian asiantuntijamme Sari Ollilan vinkit ikäihmisten ja muistisairaiden siirtotilanteisiin:   1) Tarkastele muistisairaan luonnollisia liikemalleja. Miten … Lue lisää

Kohtaamisia Lauttasaaren liikuntaryhmässä: Hilkka, Baba ja Sonja

posted in: Blogi | 0

Kun Hilkka, Baba ja Sonja kolme-neljä vuotta sitten tulivat ensimmäisen kerran kuntoilemaan Fysiogeriatria Lauttasaaren liikuntaryhmään, oli kullakin omat syynsä osallistua. Hilkka oli juuri muuttanut samaan taloon, Sonjaa oli ystävä houkutellut mukaansa ja aiemminkin aktiivisesti liikkunut Baba oli pelännyt jämähtävänsä liikaa … Lue lisää

Neljä kysymystä etäkuntoutuksesta

posted in: Blogi | 0

Digitaaliset palvelut ovat luoneet uusia mahdollisuuksia myös ikäihmisten hoivaan ja kuntoutukseen. Erityisesti etäkuntoutus on puhututtanut useita tahoja viime aikoina ja esimerkiksi Kela on aloittanut Etäkuntoutus-hankkeen, jonka tavoitteena on kehittää etäkuntoutuspalveluja erilaisten projektien avulla. Mutta mitä etäkuntoutus on ja kenelle se … Lue lisää

Säännöllinen liikunta ja välimerellinen ruokavalio edistävät aivoterveyttä

posted in: Blogi | 0

Tällä viikolla vietetään kansainvälistä aivoviikkoa, jonka teemana on tänä vuonna aivoterveyttä lähellä. Teeman mukaisesti asiantuntijat Annele Urtamo ja Satu Jyväkorpi kertovat tässä kirjoituksessa, mitkä riskitekijät altistavat aivosairauksille ja miten aivoterveyttä voi itse edistää. Aivomuutokset, jotka ikääntyessä voivat johtaa muistisairauteen, alkavat … Lue lisää

Kohtaamisia muistisairaan kotikuntoutuksessa: Satu, kuntoutujan tytär

posted in: Blogi | 0

Sadun äiti (82 v) sai vuonna 2012 lomamatkalta palattuaan aivoinfarktin, jonka seurauksena hänen muistinsa huonontui. Kesällä 2015 hän sai diagnoosin muistisairaudesta, joka eteni voimakkaasti ja vei muuten hyväkuntoisen äidin itsenäisen aktiivisuuden. Ulkomaailma tuntui hänestä kaoottiselta, ja sen myötä myös hänen … Lue lisää

Turvallisuutta liukkaalla liikkumiseen – lonkkasuojien kolme hyötyä

posted in: Blogi | 0

Talvi on tällä hetkellä kauneimmillaan ja aurinkoiset kinokset houkuttelevat ulkoilemaan. Valitettavasti erityisesti iäkkäiden ulkoilua ja liikkumista estää usein kaatumisen pelko, eikä suotta: yli 90 % prosenttia iäkkäiden ihmisten lonkkamurtumista johtuu kaatumisista. Oiva vaihtoehto lonkkamurtumien ehkäisemiseen ja turvallisuuden tunteen lisäämiseen ovat lonkkasuojat, … Lue lisää

Viisi aivojumppaharjoitetta muistisairaille

posted in: Blogi | 0

Tiesithän, että muistikuntoutus on tutkitusti tuloksellista ja kustannustehokasta toimintaa?  Muistikuntoutuksella parannetaan muistisairaan elämänlaatua, tuetaan toimintakykyä ja osallistetaan hänet itsenäiseen toimintaan. Yksi muistikuntoutuksen muoto on aivojumppa, joka perustuu tiedollisen ajattelun, tunne-elämän ja vireystilan aktivointiin. Hyvän aivojumpan edellytykset löytyvät muistisairaan eletystä elämästä … Lue lisää

Lääkäripäivät 2017: Kuntouttavan kotihoidon kolme hyötyä tulevaisuuden lääkäreille

posted in: Blogi | 0

Lääkäripäivien (11.-13.1.) tämän vuoden teema on Lääkärinä tulevaisuuteen, jonka yhtenä alateemana on Yhteistyöllä hoitopolku kuntoon. Yksi esimerkki tästä yhteistyöstä on moniammatillisesti toteutettava kuntouttava kotihoito, jolla voidaan saada vaikuttavia tuloksia tehokkaasti ja turvallisesti. Mutta millä tavoin myös virtuaalisesti toteutettu kuntouttava kotihoito … Lue lisää

Laadukas ravinto on kotikuntoutuksen tukipilari – 5 vinkkiä ikäihmisen ravinnonsaannin huomiointiin

posted in: Blogi | 0

Työssämme näemme päivittäin, kuinka olennaisesti laadukas ja riittävä ravinto tukee ikäihmisten kuntoutumista kotona. Kun monipuolisen ravinnon saanti on huomioitu, voidaan myös kotikuntoutuksella saada entistäkin parempia tuloksia aikaan. Laadukkaalla ravinnolla ja riittävällä liikunnalla pystyttään ehkäisemään ikäihmisten haurastumista ja toimintavajeita sekä ylläpitämään … Lue lisää

Tasapainoa kehitään elinikäisellä harjoittelulla

posted in: Blogi | 0

Rakennamme pohjan tasapainon kehittymiselle lapsuudessa ja nuoruudessa. Monipuolinen liikunta, hyvä lihaskunto ja aktiivisuus kehittävät keskushermostoa, tasapainoelintä ja tasapainon hallintaa säätelevää aistijärjestelmää. Tasapainon merkitys korostuu ikääntyessä, jolloin alamme huomata automaattisen tasapainon hallinnan muutoksia. Ikääntymisen myötä keskushermoston kyky yhdistää tasapainojärjestelmästä tulevaa tietoa ja … Lue lisää

Kohtaamisia fysioterapiassa: Kari

posted in: Blogi | 0

CP-vammainen Kari, 50 v, on istunut koko ikänsä pyörätuolissa ja saanut säännöllisesti kotikuntoutusta. Hyvästä kuntoutuksesta huolimatta hänen vasemman puolen lihaksensa olivat heikentyneet hänen aloittaessaan fysioterapian reilu vuosi sitten Lehtisaaressa. Karin toiveena ja tavoitteena oli yhdessä fysioterapeuttimme kanssa kehittää toimintakykyä uudelle … Lue lisää

Ikäihmisten kotikuntoutus on tutkitusti tuloksellista

posted in: Blogi | 0

Monet ikäihmiset haluavat asua kotona mahdollisimman pitkään ja säilyttää itsemääräämisoikeutensa omassa arjessaan. Tämä vaatii tietyntasoista toimintakykyä, varsinkin jos henkilö asuu yksin. Toimintakykyyn vaikutamme eniten kuntouttamalla alaraajojen lihasvoimaa ja tasapainoa, sillä alaraajojen lihasvoima heikkenee iän myötä suhteessa enemmän kuin yläraajojen. Siksi ikäihmisille suunnatut … Lue lisää

Vuorovaikutus muistisairaan kuntoutuksessa – 5 askelta onnistumiseen

posted in: Blogi | 0

Työssämme kohtaamme päivittäin pitkäaikaisia, muistisairaita asiakkaitamme, joille jokainen kohtaaminen on uusi, kuin ensimmäinen. Tämän vuoksi koemme, että arjen vuorovaikutus on kuntoutuksen perusta. Kuntoutustilanteessa keskustelukumppanin eli meidän fysioterapeuttien tehtävänä onkin löytää ihminen sairauden takaa ja osoittaa hänelle myötätuntoa ja kunnioitusta sekä … Lue lisää

Kohtaamisia seniorikuntosalilla: Paula

posted in: Blogi | 0

Noin neljä vuotta sitten Paula huomasi, että vaativa työ tietokoneen ääressä epäergonomisessa asennossa alkoi vaatia veronsa. Hänen niskansa olivat jumissa, ryhti oli kumartunut ja ääni käheytynyt niin paljon, että hän tarvitsi puhevahvistinta pystyäkseen vetämään mm. suuremmat kokoukset työssään valtiolla. Avuksi … Lue lisää

Lihasvoima takaa toimintakykyisen vanhuuden

posted in: Blogi | 0

Vuosia sitten vanhempi kollegani neuvoi aina kättelemään tavatessa ikääntyneen. Kättely on kohtelias tapa, mutta kertoo myös fysioterapeutille paljon käteltävän elinvoimasta. Käden puristusvoima ennustaa jo keski-iässä hyvin vanhuuden toimintakykyä.   Lihasvoiman heikkeneminen alkaa jo kolmikymppisenä mutta kiihtyy kuusikymppisenä. Naisilla on luonnostaan … Lue lisää