Lymfaterapia

Lymfaterapia on kansainvälisesti tunnettu hoitomenetelmä, joka vähentää eri syistä johtuvaa turvotusta sekä sen seurauksia. Parhaimman tuloksen lymfaterapialla saadaan, kun kyseessä on imusuonistoperäinen turvotus. Lisäksi hoitomuoto on tehokas sellaisille vaivoille ja sairauksille, joiden yhtenä oireena turvotusta esiintyy.

Lymfaterapian tavoitteena on aktivoida kehon oman imusuoniston toimintaa niin, että kudoksiin kertynyt ylimääräinen nestekuorma saadaan takaisin kehon imusuonistoon, jonka välityksellä se kulkeutuu takaisin verenkiertoon, ja ohjautuu mm. munuaisten kautta pois elimistöstä. Lymfaterapia siis kuormittaa myös sydäntä ja verenkiertojärjestelmää sekä munuaisiaLymfaterapia vähentää kipua ja rentouttaa tehokkaasti. Sen vaikutus jatkuu myös hoitojen jälkeen, ja terapian jälkeen on suositeltavaa levähtää.Kokonaisvaltainen lymfaterapia on yksi fysioterapian erikoisaloista, joka lukeutuu pehmytosakäsittelyihin.

Lymfaterapia-ajan voit saada meiltä jopa samalle viikolle. Parhaat tulokset saadaan, kun hoito aloitetaan riittävän ajoissa. Näin voidaan  hidastaa toimintakyvyn heikkenemistä ja vaikuttaa hyvinvointiin pitkäjänteisesti.

Lymfaterapiahoidon sisältö

Ensimmäisen hoitokerran alussa lymfaterapeutti arvioi asiakkaan hoitotarpeen ja tekee yksilöllisen hoitosuunnitelman. Jos asiakkaalla on maksusitoumus tai lähete, pohjaamme keskustelut ja suunnitelmat lääkärin asettamiin lymfaterapian tavoitteisiin. Käytännössä hoito on kevyttä ja käsin tehtävää rauhallista hierontaa, jossa tehostetaan imunestekiertoa etenemällä imusuonistoa pitkin tietyssä järjestyksessä. Hoitomuodossa ei käytetä tavallisesta hieronnasta tuttuja hierontavoiteita tai -öljyjä. Tärkeä osa lymfaterapiaa ovat kompressiotuotteet, joita ovat kompressiosukat sekä -hihat. Alkuvaiheen hoito aloitetaan manuaalisen käsittelyn jälkeen tehtävillä kompressiosidoksilla, kunnes voidaan siirtyä kompressiotuotteiden käyttöön. Tarvittaessa lymfahoitoa voidaan toteuttaa myös koneellisesti Lympha Press ja Physio Touch -laitteilla.

Lymfaterapiaa voidaan käyttää itsenäisenä hoitomuotona tai yhdistettynä osana fysioterapiaa. Hoitoon kannattaa varata aikaa ja aikatauluttaa useampi hoitokerta säännöllisin väliajoin. Seuraamme lymfaterapian vaikuttavuutta sekä kuntoutumissuunnitelman toteutumista. Olennainen osa lymfaterapiaa on kotihoito ja mahdollisten kompressiotuotteiden käyttäminen lymfaterapeutin antamien ohjeiden pohjalta.

Lymfaterapian hyödyt

Lymfaterapia on tehokas hoitomuoto turvotuksen hoitoon. Turvotuksen syynä voivat olla mm.

• lymfaödeema
    • primäärinen syy: imusuoniston kehityshäiriö
    • sekundäärinen syy: imusolmukkeiden poisto ja sädehoito, laajat imusuonistoa vahingoittaneet muut operaatiot, traumat tai toistuneet infektiot (yleensä erysipelas eli ruusu)
  • posttraumaattiset ja postoperatiiviset turvotukset
  • pitkälle edennyt laskimovajaatoiminta ja laskimoperäinen säärihaava
  • lipödeeman eri muodot
  • reumasairaudet tulehdusvaiheen aikana (akuutin tulehduksen aikana lymfaterapiaa ei voi antaa)
  • neuraalikudoksen ärsytystilat

Turvotuksen poistamisen lisäksi lymfaterapialla voi lievittää myös:

• fibromyalgian oireita
  • selkäkipua
  • levottomia jalkoja
  • CRPS-oireita ihon tottuessa kevyeen kosketukseen

Parhaisiin lopputuloksiin päästään, kun lymfaterapia aloitetaan ajoissa ja hoito on säännöllistä.

Esteet lymfaterapialle

Lymfaterapian kontraindikaatioita ovat mm.:
  • Hoitamaton syöpä

• Akuutti laskimotrombi eli syvä laskimoveritulppa

• Akuutti ruusu eli Erysipelas

• Antibioottikuuri

• Mikä tahansa tulehdus (flunssa, virtsatieinfektio, sieni-infektiot)

• Vaikea sydämen vajaatoiminta

Joissain tapauksissa (esim. syöpäleikkauksen jälkeen) tarvitaan lääkärin kirjallinen suositus, jotta lymfaterapia voidaan toteuttaa turvallisesti.

Lymfaterapian saatavuus

Lymfaterapeutit palvelevat teitä toimipisteissämme tai asiakkaan omassa asuinympäristössä, olipa se sitten koti tai hoivakoti.

Jäikö jokin askarruttamaan? Ota yhteyttä, niin vastaamme kysymyksiisi

Autamme sinua kuntoutumaan ja kuntoilemaan. Lähetä kysymyksesi oheisella lomakkeella tai varaa aika palvelu­numerostamme 09 3922 302

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.