Arjen toiminnallisuus

posted in: Blogi | 0

Yhdyn toimintaterapiassakin käytettyyn keskeiseen ajatukseen siitä, että yksilön toimintakykyä ja elämänlaatua voidaan parhaiten pitää yllä toiminnan avulla. Arkeen tulisi kuulua mielekkäitä ja merkityksellisiä toimintoja sekä mahdollisuuksia toteuttaa itseään. Näiden asioiden toteuttaminen päivittäisellä tasolla ylläpitää fyysistä ja henkistä vireyttä.

Miten me fysioterapeutit näemme näiden arkisten toimintojen hyödyt? Minkälaisia toimintakyvyn osa-alueita voidaan parantaa jo pelkästään päivittäisillä, toiminnallisilla askareilla?

Otetaan esimerkiksi kauppakassien kantaminen. Hyvä vinkki on jakaa ostosten kuorma kahteen kassiin. Jos käytät vain yhtä kassia, muista vaihdella välillä kantavaa puolta. Näin kuormitus jakautuu tasaisesti vartaloon. Pyri pitämään ryhdikäs asento äläkä anna painon vetää olkapäitä alas ja eteen. Pidä hartiat leveinä, älä anna ostosten osua jalkoihin. Kantaminen on erinomaista harjoitusta olkapäiden ja lapaluiden hallinnalle sekä keskivartalolle. Lisäksi tulee harjoiteltua huomaamatta puristusvoimaa ja tasapainoa.

Innostaisiko lisääntynyt valo leipomaan pitkästä aikaa? Leipoessa saat heittää huolet hetkeksi nurkkaan ja keskittyä hetkeksi vain onnistuneen leivonnaisen valmistamiseen. Joudut todennäköisesti seuraamaan reseptiä ja mittailemaan ainesosia, tämä haastaa tarkkaavaisuutta ja käsien hienomotoriikkaa. Kun ainekset on mittailtu, on ihanaa upottaa sormet esimerkiksi pulla- tai sämpylätaikinaan ja alkaa vaivaamaan. Samalla kehittyy yläraajojen lihasvoima ja kaksikätisellä toiminnalla haastat molempia aivopuoliskoja. Leipominen stimuloi tehokkaasti aistejamme. Taikinan vaivaaminen antaa tuntoaistille ärsykettä, uunista leijailevat tuoksut puolestaan herättelevät hajuaistiamme ja voivat tuoda mieleen mukavia muistoja. Hieno lopputulos lisää onnistumisen kokemuksia ja tuo hyvän mielen niin leipurille kuin kanssaeläjillekin.

Jokakeväinen askare – ikkunanpesu – onkin harjoittelua parhaimmillaan. Ota tavoitteeksi pestä esimerkiksi yksi ikkuna päivässä. Seisten peseminen kehittää seisomatasapainon hallintaa. Ikkunoiden puhdistuessa harjoitat samalla tehokkaasti myös lapaluun hallintaa, hartialihaksia sekä silmän ja käden koordinaatiota. Korkealle kurkottelu ja monipuolinen liike harjoittaa olkanivelen liikkuvuutta. Haasta itseäsi ja kokeile kuinka peseminen onnistuu toisella – ei hallitsevalla kädellä. Samalla aivot harjaantuvat toimimaan tavalla, johon ne eivät ole tottuneet.

Voidaan siis todeta, että monet arkiset toimet haastavat toimintakykyämme monipuolisesti. Pysy aktiivisena, tee itsellesi tärkeitä asioita päivittäin, haasta itseäsi ja luovuuttasi ja pyri löytämään ilo pienistäkin asioista. Näin autat itseäsi pysymään virkeänä ja arki pysyy toimeliaana ja merkityksellisenä.

 

Jos koet hankaluuksia jossain itsellesi tärkeässä arjen toiminnossa, fysioterapia voisi tarjota avun ongelmaan. Toiminnallisella harjoittelulla liitetään harjoitteet vastaamaan tavoitellun toiminnan vaatimuksia. On todettu, että suurin hyöty arjen haasteisiin saadaan nimenomaan toiminnallisella harjoittelulla, ei yksin lihasvoimaharjoittelulla.

Lue myös: Arjen aktiivisuus – lääke moneen ongelmaan.

 

-Ellimari Karppinen, fysioterapeutti

 

Lähteet:

  • Chiung-ju Liu, Deepika M. Shiroy, Leah Y. Jones & Daniel O. Clark. 2014. Systematic review of functional training on muscle strength, physical functioning, and activities of daily living in older adults.
  • Kananoja, J-M & Reiman R-L. 2013. Osallistuvana arjessa – opas aivoverenkiertokuntoutujille kotona kuntoutumiseen.
  • Klaavuniemi, S. & Sivonen, 2010. H.Virkeä arki. Kuntouttavan ja virkistävän materiaalipankin valmistaminen ikääntyneille ja muistisairaille.