Polven nivelrikko eli artroosi

posted in: Blogi | 0

Mikä?

• Nivelrikko on maailman yleisin nivelsairaus.
  • Nivelpintoja peittävä kimmoisa rustokudos heikkenee ja vähitellen ohentuu. Muutoksia nivelrustoon, nivelkalvoon, luuhun sekä ympäröiviin lihaksiin.
  • Polven nivelrikko on yleisimmin diagnosoitu nivelrikko.

Riskitekijät?

• Ylipaino, ikääntyminen ja perimä. Lisäksi polven alueen vammat sekä vuosia jatkunut toistuva raskas kuormitus.

Nivelkipu polvessa

Oireet?

• Joka kolmas henkilö, jolla todettu nivelrikko, on oireeton!
  • Oireet vaihtelevat yksilöllisesti, eikä nivelrikko etene kaikilla samalla tavalla.
  • Yleisin oire on kipu, joka aiheutuu luun ja nivelen rakenteiden muutoksesta ja niveltulehduksesta.
  • Kipua liikkuessa tai liikkeelle lähtiessä, lisäksi jäykkyyden tunnetta. Lepo usein lievittää oiretta.
  • Myöhemmin yösärkyä ja arkiaskareiden, kuten pukeutumisen haasteita.
  • Nivelrikon tulehdusvaiheessa turvotusta ja niveleen kertyy nestettä.

Hoito fysioterapialla?

• Lääkkeettömät hoidot perustana!
  • Fysioterapia –sopivien liikuntamuotojen ohjaus, liikkuvuus- ja lihasvoimaharjoittelu. Tutkimusten mukaan liikunta ja harjoittelu edistävät toimintakykyä ja elämänlaatua!
  • Liikunta ja terapeuttinen harjoittelu edistävät toimintakykyä ja lievittävät kipua.
  • Fysioterapiassa kartoitetaan tilanne yksilöllisesti ja tehdään asiakkaan kanssa yhdessä suunnitelma tukemaan tavoitteita
  • Fysioterapiassa harjoittelua voidaan modifioida sen hetkisen tilanteen mukaan, jotta liikkuminen ja harjoittelu mahdollistuisi ja olisi mielekästä.
  • Liikunnan ja harjoittelun tulee olla säännöllistä ja jatkuvaa

-Virpi Alho, fysioterapeutti

Varaa aika fysioterapeutille puhelimitse 09 3922 302

Lähteet: Hunter Hsu; Ryan M. Siwiec. 2020.; Pohjalainen 2018.; Nivelrikko polvissa ja lonkissa (artroosi), Käypä hoito suositus 2018.; Fysioterapiasuositus 2020.