Lymfaterapia on kansainvälisesti tunnettu hoitomenetelmä, joka vähentää eri syistä johtuvaa turvotusta sekä sen seurauksia. Lisäksi hoitomuoto on tehokas sellaisille vaivoille ja sairauksille, joiden yhtenä oireena turvotusta esiintyy. Lymfaterapian tavoitteena on saada kudoksiin kertynyt neste takaisin kehon imusuonistoon, joka on rinnakkainen kuljetusjärjestelmä verenkierron ohella. Imusuoniston tärkeimpänä tehtävänä on poistaa kudoksista kapillaariaineenvaihdunnan seurauksena sinne jäänyt valkuaisaine- ja nestekuorma.  Lymfaterapia vähentää kipua ja rentouttaa tehokkaasti. Sen vaikutus jatkuu myös hoitojen jälkeen. Kokonaisvaltainen lymfaterapia on yksi fysioterapian erikoisaloista, joka lukeutuu pehmytosakäsittelyihin.

Lymfaterapian voit aloittaa välittömästi ilman lääkärin lähetettä. Lymfaterapeutin tapaamisen ja lymfaterapia-ajan voit saada lähes aina jo samalle päivälle. Parhaat tulokset saadaan, kun hoito aloitetaan riittävän ajoissa. Näin voidaan  hidastaa toimintakyvyn heikkenemistä ja vaikuttaa hyvinvointiin pitkäjänteisesti.

Lymfaterapiahoidon sisältö

Ensimmäisen hoitokerran alussa lymfaterapeutti arvioi asiakkaan hoitotarpeen ja tekee yksilöllisen hoitosuunnitelman. Jos asiakkaalla on lähete, pohjaamme keskustelut ja suunnitelmat lääkärin asettamiin lymfaterapian tavoitteisiin. Käytännössä hoito on kevyttä ja käsin tehtävää rauhallista hierontaa, jossa tehostetaan imunestekiertoa etenemällä imusuonistoa pitkin tietyssä järjestyksessä. Hoitomuodossa ei käytetä tavallisesta hieronnasta tuttuja hierontavoiteita tai -öljyjä, mutta vaikeimmissa turvotuksissa apuna on kompressio- eli painesidoksia sekä kompressiosukkia ja -hihoja edesauttamassa turvotuksen laskemista. Tarvittaessa lymfahoitoa voidaan toteuttaa myös koneellisesti Lympha Press -menetelmällä.

Lymfaterapiaa voidaan käyttää itsenäisenä hoitomuotona tai yhdistettynä fysioterapiaan. Hoitoon kannattaa varata aikaa ja aikatauluttaa useampi hoitokerta säännöllisin väliajoin. Seuraamme lymfaterapian vaikuttavuutta sekä kuntoutumissuunnitelman toteutumista. Olennainen osa lymfaterapiaa on itsenäinen harjoittelu lymfaterapeutin laatimien ohjeiden pohjalta.

Lymfaterapian hyödyt

Lymfaterapia on tehokas hoitomuoto turvotukseen ja turvonneiden imusolmukkeiden hoitamiseen. Niiden syitä voivat olla mm.

• lymfaödeemassa
    • primäärinen syy: imusuoniston kehityshäiriö
    • sekundäärinen syy: imusolmukkeiden poisto ja sädetys, laajat imusuonistoa vahingoittaneet muut operaatiot, traumat tai toistuneet infektiot (yleensä erysipelas eli ruusu)
  • posttraumaattiset ja postoperatiiviset turvotukset
  • pitkälle edennyt laskimovajaatoiminta ja laskimoperäinen säärihaava
  • lipödeeman eri muodot
  • tulehdukselliset reumasairaudet, varsinkin tulehdusvaiheen aikana
  • neuraalikudoksen ärsytystilat

Turvotuksen poistamisen lisäksi lymfaterapialla voi olla myös seuraavia vaikutuksia:

• fibromyalgian oireiden lievittäminen
  • selkäkivun lievittäminen

Parhaisiin lopputuloksiin päästään, kun lymfaterapia aloitetaan ajoissa ja hoito on säännöllistä.

Lymfaterapian saatavuus

Lymfaterapeutit palvelevat teitä toimipisteissämme tai asiakkaan omassa asuinympäristössä, olipa se sitten koti tai hoivakoti.

Meillä on lääkinnällisen kuntoutuksen sopimukset seuraavien tahojen kanssa:

• Kela
  • FysiPartners
  • Helsingin kaupunki
  • Espoon kaupunki
  • Vantaan kaupunki
  • Hyvinkään kaupunki
  • Kirkkonummen kunta
  • Keravan kaupunki
  • Lohjan kaupunki
  • Järvenpään kaupunki

Pyrimme pysyviin asiakassuhteisiin ja jatkuvuuteen. Asiantuntevat lymfaterapeuttimme palvelevat asiakkaitamme ympäri vuoden, myös kesällä ja pyhäpäivinä. Terapiakäynnin ajankohta voidaan sopia joustavasti asiakkaan toiveiden ja elämänrytmin mukaisesti.

Voisimmeko auttaa sinua lymfaterapialla? Ota yhteyttä!

Autamme asiakkaitamme kuntoutumaan lymfaterapian avulla. Kysy lisää tai varaa aika palvelunumerostamme 09 392 2302 tai verkkoajanvarauksestamme.