Laadukas ravinto on kotikuntoutuksen tukipilari – 5 vinkkiä ikäihmisen ravinnonsaannin huomiointiin

posted in: Blogi | 0

Työssämme näemme päivittäin, kuinka olennaisesti laadukas ja riittävä ravinto tukee ikäihmisten kuntoutumista kotona. Kun monipuolisen ravinnon saanti on huomioitu, voidaan myös kotikuntoutuksella saada entistäkin parempia tuloksia aikaan. Laadukkaalla ravinnolla ja riittävällä liikunnalla pystyttään ehkäisemään ikäihmisten haurastumista ja toimintavajeita sekä ylläpitämään toimintakykyä. Hyvällä ravinnolla pystytään myös ylläpitämään elämänlaatua ja nopeuttamaan sairauksista toipumista.

 

lautasmalli_vaaka_iso_web
Ruokatieto Yhdistys ry 2016, lautasmalli: http://www.ruokatieto.fi/ruokakasvatus/ruokavisa-vastuullisuus-ruokaketjussa/ravitsemus/hyvan-syomisen-helppo-resepti

Ravitsemussuositusten mukaan ikäihmisen ruokavalion tulee sisältää energiaa vähintään 1500 kcal vuorokaudessa. Tämä toteutuu helposti syömällä päivittäin kolme ateriaa ja kahdesta kolmeen välipalaa, jotka voivat olla esimerkiksi:

Aamupala: puuroa voisilmän, marjojen, hedelmäsoseen tai maidon kanssa, jogurttia, voileipiä kinkulla ja juustolla, kahvia, mehua

Lounas ja päivällinen: liha, -kala-tai kasvisruokaa, salaattia, leipää, rasvalevitettä sekä maitoa, vettä tai piimää

Välipala- ja iltapala vaihtoehtoja: leipää, rasvalevitettä, leikkelettä, juustoa sekä kahvia tai teetä tai viiliä, jogurttia marjojen kanssa, hedelmiä ja pähkinöitä

 

Pohdittaessa minkälainen ravinto tukisi kotikuntoutusta on otettava ensimmäisenä huomioon ruoan laatu, energiamäärä ja maku. Ruoan laatuun voidaan vaikuttaa panostamalla laadukkaisiin raaka-aineisiin ja välttämällä eineksiä sekä pakastetuotteita. Energiamäärää voidaan tarvittaessa lisätä tarjoamalla lempiruokia, jälkiruokia, sekä muita energiapitoisia juomia ja välipaloja. Vaikka maku on listan viimeisenä, on se näistä kolmesta tärkein. Makumieltymykset ruoan suhteen vakiintuvat jo varhain ja poikkeavat meillä kaikilla. Erityisesti jos ruokahalu on huono, olisi parasta syödä sitä mikä maistuu. Tässä korostuu mieliruokien merkitys, vaikka myös liikunta lisää ruokahalua. Myös hyvännäköinen ruoka on puoli ruokaa.

 

 5 vinkkiä kotikuntoutujan ravinnonsaannin huomioimiseen:

  1. Suunnittele asiakaslähtöisesti päivittäinen ruokailun toteutus, joka turvaa riittävän ravinnonsaannin. Tarvittaessa voidaan järjestää esim. kauppapalvelu ja kotiateria. Myös omaiset on hyvä ottaa mukaan ravitsemushoidon suunnitteluun ja toteutukseen.
  2. Pyri tunnistamaan ja ehkäisemään painonvaihtelut ja tahaton laihtuminen sekä huolehdi riittävästä ravinnonsaannista sairaustilanteissa.
  3. Arvioi avun tarve syömisessä ja ota huomioon ruokailutilanteen psykososiaaliset tekijät sekä mielihyvä.
  4. Huolehdi suun terveydestä hampaiden, proteesien ja suun limakalvojen päivittäisellä puhdistuksella
  5. Käytä D-vitamiinilisää 20 mikrogrammaa/vrk ympäri vuoden sekä huolehdi riittävästä proteiinin saannista (Suositeltava saanti 1-1,2 g/painokiloa kohden/vrk).

 

Lisää tietoa ja vinkkejä ikäihmisten ravitsemuksen asiantuntijoiden, kuten Gerontologinen Ravitsemus Gery ry:n, verkkosivuilta. Kotikuntoutusharjoitteista voit puolestaan lukea esimerkiksi aiemmasta blogikirjoituksestamme.

Niina Mäenpää, fysioterapeutti