Reumasairaudet lisäävät tarvetta jalkahoidolle (Osa 1)

Reumasairaudet aiheuttavat muutoksia jaloissa

Tulehdukselliset reumasairaudet koskettavat monen suomalaisen elämää. Tulehdukselliset reumasairaudet ovat autoimmuunisairauksia, joissa nähdään niveltulehduksia. Tulehduksellisiksi reumasairauksiksi lasketaan mm. nivel- ja selkärankareuma, nivelpsoriasis ja lastenreuma.

Vaikka reuman lääkehoito on parantunut, tulehdukselliset reumasairaudet aiheuttavat edelleen merkittäviä muutoksia jalkaterän nivelten, luiden ja pehmytkudosten asentoihin. Tämä muuttaa jalkapohjan kuormittumista aiheuttaen kipua ja lisäten todennäköisyyttä painehaavan syntyyn. Iholla ja kynsissä nähdään myös tyypillisesti reuman aiheuttamia muutoksia.

Yleisimmin reumaatikoiden iho- ja kynsimuutokset johtuvat reuman aiheuttamista asentomuutoksista. Pitkälle kehittyessään reuman oireet voivat johtaa pysyvään invaliditeettiin, kun taas jo reumasairauden alussa aloitettu tehokas lääkehoito voi ehkäistä voimakkaiden ja pysyvien vaurioiden syntymistä jalkoihin.

Jalkaterapiasta monenlaista apua reumaatikolle

Jalkaterapiassa voidaan ehkäistä ja hoitaa reumaattisia muutoksia jalkaterässä, sekä helpottaa jalkaterän alueen kiputiloja. Jalkaterän kuormitusmuutoksista johtuvia ihomuutoksia, kuten känsiä, kovettumia ja kynsimuutoksia voidaan poistaa ja hoitaa turvallisesti. Hoidon tuottama helpotus on yleensä välitön.

Tapiolassa jalkaterapeuttimme valmistavat yksilöllisiä pohjallisia. Niiden on todettu tasaavan jalkaterän alueen painetta (1) ja helpottavan jalkaterän kipuja reumaatikoilla (2).  Lisäksi jalkaterapeuttimme auttavat erilaisten jalkateriin puettavien tai liimattavien suojien sekä kevennysten valinnassa. Jalkaterapeuttimme ohjeistavat myös reumaatikon jalkinevalinnoissa. Lisäksi jalkaterän alueen reumamuutoksia voidaan ehkäistä ja hoitaa yksilöllisellä harjoitusohjelmalla: jalkajumpalla, joka on juuri sinun jaloillesi suunniteltu. Ratkaisuja jo tapahtuneille muutoksille on – myös kipuun on mahdollista puuttua. Keskeistä on jalkojen omahoito ja säännölliset käynnit jalkaterapeutilla. Reumasairaan jalkaongelmien hoito ja ehkäisy vaatii usein tiivistä moniammatillista yhteistyötä jalkaterapeutin, ortopedin ja muiden asiantuntijoiden välillä, yhteistyössä itse reumaatikon kanssa.

Seuraavassa blogitekstissä kerrotaan lisää reumaatikon jalkojen omahoidosta.

Kirjoittajat:

Aino Niskanen

Jalkaterapeutti

Sinna Mäkelä

Jalkaterapeutti

Lähteet:

1. Burns J. Wegener C, Begg L et al.: Randomized trial of custom orthoses and footwear on foot pain and plantar pressure in diabetic peripheral arterial disease.
  2. Hawke F, Burns J, Radford J, Troit V: Custom-made foot orthoses for the treatment of foot pain. Cocharane Database of Systemic Reviews 2008:16.