Saliseniori: mietteitä ensimmäisiltä harjoituskerroilta

posted in: Blogi | 0

Saliseniori on Fysiogeriatrian asiakas, joka kertoo somessa ja blogissamme harjoittelemisestaan liikuntaryhmissä ja fysioterapeutin kanssa.
Ensimmäinen Saliseniorimme on Kaarina Helsingistä. Tässä Kaarinan mietteitä projektin aloituksesta ja ensimmäisistä harjoituskerroista.

Ensimmäinen tapaaminen fysioterapeutin kanssa

Saliseniori puristusvoima

Fysioterapeutti mittasi käsien puristusvoimaa, tasapainoa ja kävelyä. Puristusvoima mitattiin laitteilla, tasapainossa ja kävelyssä otettiin aikaa.

Yllättävän hyvin tiesin, missä tarvitsen lisäharjoitusta: tasapainossa ja tuolilta ylösnousussa.

Kävellessä kokeiltiin eri askeltyylejä. Tämä innosti lisää treenaamaan kotona. Siispä treenit jatkuu!

 

Liikuntaryhmä

Tänään osallistuin Lehtisaaren Fysiogeriatrian salilla VOIMAA JA TASAPAINOA -ryhmätuntiin. Meitä oli vain neljä paikalla, joten ohjaajamme ennätti hyvin opastaa kaikkia.

Lämmittelin kuntopyöräilemällä kuutisen minuuttia ja kun oli lämmin olo, aloitin laiteharjoittelun. Vanhoihin ohjelmiin sain uusia vinkkejä, miten tehdä tehokkaammin ja saada kroppaan uusia vaikutteita. On ihan hienoa kokeilla ja oppia tekemään erilaisilla tavoilla. Ihmettelin, vaikka taukoa on ollut, vanhat painot tuntuivat osittain kevyiltä.

Saliseniori voimaa ja tasapainoa

Saliseniori tasapainolautaTasapainoakin harjoiteltiin ensin tasapainolaudalla, siihenkin sain uusia harjoitteita, vaikeaa oli, siispä täytyy harjoitella ja parantaa osaamista. Tasapainoa harjoittelin myös ottamalla pallon lattialta ja nostamalla ylös ja sen jälkeen askeltamalla eteenpäin. Tätä voisi Sarin sanoilla kuvata ”alahyllyltä ylähyllylle". Vielä pelasimme Pirkon kanssa lentopalloa ilmapallolla, kivaa. Tulipa entisajat mieleen, kun työporukan sekajoukkueella osallistuimme lentopalloturnauksiin.

Saliseniori lentopalloaLoppuvenyttelyssä totesin, että kireyttä on, teki tosi ”eetvarttia”. Enpä olisi uskonut, että näinkin voi hyvin venytellä, kun tehokas venyttely aiemmin on onnistunut vain vedessä. Nyt on kiva aloittaa ilta, katsoa uutiset, syödä ja tehdä mukavia askareita, kun on jumpannut. Vielä pienet iltaharjoitukset, niin hyvä tulee. Tulisipa ensi tiistai pian ja pääsisi treenaamaan.

 

Kuntosalilla

Aamulla testattiin, miten nopeasti nousen tuolilta ylös ja kävelen kolme metriä ja istuudun uudestaan. Katsotaan sitten kolmen kuukauden kuluttua, onko tilanne parantunut. Sen jälkeen päivitimme kuntosaliohjelmani, joka onkin ollut käytössä useita vuosia. Painoja ja sarjoja lisättiin lähes kaikkiin laitteisiin samalla kun kertoja vähennettiin. Opin myös, jotta voima kehittyisi pitää palautus tehdä jarruttaen eikä vaan nopeasti. Siinä onkin opettelemista. Nyt täytyy käydä pian itse testaamassa.

 

-Kaarina, Fysiogeriatrian Saliseniori